Amsterdam | Gepubliceerd op: 17 januari 2011
Pitch
De BSA start nieuwe campagne in Nederland om strijd tegen zakelijk gebruik illegale software te intensiveren. http://pr.co/p/000a29
Samenvatting
De Business Software Alliance (BSA), de wereldwijde vertegenwoordiger van de software-industrie, start een nieuwe campagne in Nederland om de strijd tegen zakelijk gebruik van illegale software te intensiveren. De BSA verklaart dat het gebruik van illegale software resulteert in oneerlijke concurrentie en verlies van banen. Vanaf half januari 2011 brengt de BSA de campagne ‘Zwart op Wit’ onder de aandacht van consumenten via onder andere direct marketing, virale marketing en radiospotjes.
Details

De Business Software Alliance (BSA), de wereldwijde vertegenwoordiger van de software-industrie, start een nieuwe campagne in Nederland om de strijd tegen zakelijk gebruik van illegale software te intensiveren. De BSA verklaart dat het gebruik van illegale software resulteert in oneerlijke concurrentie en verlies van banen. Vanaf half  januari 2011 brengt de BSA de campagne ‘Zwart op Wit’ onder de aandacht van consumenten via onder andere direct marketing, virale marketing en radiospotjes.

Al sinds 2002 verzamelt de BSA via de eigen website leads over softwarepiraterij bij bedrijven. De organisatie hoopt dat de campagne mensen zal aanmoedigen om softwarepiraterij te melden. Informanten kunnen op de BSA-website een formulier invullen. Als hun tip leidt tot het betalen van een schadevergoeding door een bedrijf, kunnen informanten tot maximaal tien procent van de uiteindelijk betaalde vergoeding verdienen, met een maximum van tienduizend euro.

De BSA behandelt alle verstrekte informatie met de grootst mogelijke vertrouwelijkheid. De organisatie waardeert elke beslissing van mensen om actief bedrijven te melden, die illegale software gebruiken, zelfs als ze zelf anoniem willen blijven. Het is echter wel noodzakelijk om persoonlijke gegevens te verstrekken om in aanmerking te komen voor de beloning. Bovendien is een melding van een informant van wie de contactgegevens bekend zijn, geloofwaardiger en betrouwbaarder en kan de BSA deze eenvoudiger opvolgen.

De invloed van softwarepiraterij op eerlijke concurrentie tussen bedrijven en als gevolg daarvan op de werkgelegenheid en de economie is enorm. Onlangs publiceerden de BSA en IDC[1] het onderzoeksrapport ‘The Economic Benefits of Reducing Software Piracy’. Hierin toonden beide bedrijven aan dat het terugdringen van pc-softwarepiraterij in Nederland met tien procentpunten de komende twee jaar 4,4 miljard dollar aan extra economische activiteit, een miljard aan belastinginkomsten en 3.815 extra IT-banen zal opleveren.

“De impact van softwarepiraterij op de economie en eerlijke concurrentie zou genoeg reden moeten zijn om het te melden”, zegt Jacco Brand, voorzitter van het BSA-comité in Nederland. “Wij denken dat als bedrijven zien dat de BSA het melden ervan stimuleert, ze niet langer wachten en ervoor zorgen dat ze meteen compliant zijn. Ik begrijp dat het voor sommige mensen een grote stap is om een melding te maken van softwarepiraterij, maar het niet-melden is veel oneerlijker voor bedrijven die wel betalen voor, en werken met legale software.”

[1] ‘The Economic Benefits of Reducing Software Piracy’, study produced by the Business Software Alliance (BSA) and IDC . View the full report at www.bsa.org/piracyimpact.

Citaten
“De impact van softwarepiraterij op de economie en eerlijke concurrentie zou genoeg reden moeten zijn om het te melden. Wij denken dat als bedrijven zien dat de BSA het melden ervan stimuleert, ze niet langer wachten en ervoor zorgen dat ze meteen compliant zijn. Ik begrijp dat het voor sommige mensen een grote stap is om een melding te maken van softwarepiraterij, maar het niet-melden is veel oneerlijker voor bedrijven die wel betalen voor, en werken met legale software.”

— Jacco Brand, voorzitter van het BSA-comité in Nederland